GÖLBAŞI İLÇESİNİN TARİHÇESİ VE
ÇOĞRAFİ YAPISI
TARİHÇESİ:
İlçemizin
tarihi önemi, coğrafi konumundan kaynaklanmaktadır. İlçemizde kayda değer
Sur,Kale ,Tapınak gibi benzeri tarihi yapılar az ise de çeşitli yerlerdeki
Mağaralardan buranın iskan alanı olduğu görülmektedir. Gölbaşı İlçesinin en
önemli tarihi yönü, yol kavşağında bulunmasıdır. Bu yol Cumhuriyetin
kuruluşundan sonra İlçemizden geçen Devlet Demiryolu ve Doğu –Güneydoğu Akdeniz
bağlantı yolu olan kara yolu ile pekişmiş ve özellik belirginleşmiştir. Çünkü ilk
çağlarda Gölbaşı’ndan geçen transit yol “ Bağdat Yolu “ , “ Savaş Yolu” , “
Halep Yolu” , “Murat Yolu” gibi isimlerle anılmıştır. İlçe, Türkiye’mizin İdari
yapılanmasında değişik illerin sınırlarına (Adıyaman- Malatya ) girmiştir.1958
yılında Besni ( Behisni ) İlçesinden ayrılarak, Adıyaman İline bağlı bir ilçe
olmuştur. İlçenin tarihi durumunu incelerken, elbette Adıyaman’ın tarihi seyri
içerisinde değerlendirme yapılmıştır. Çünkü, çeşitli devletler bu topraklarda
hakimiyet sürerken aynı özellik ilin diğer ilçeleri için de geçerlidir. Bu
doğal bir tarihi gelişmedir.
ÇOĞRAFİ
YAPI :
Gölbaşı
Coğrafi sınırların uzandığı bölümler olarak Akdeniz, Güneydoğu Anadolu ve Doğu
Anadolu Bölgelerinin kesiştiği noktada yer almaktadır. Doğusunda: Besni – Tut;
Batısında: Kahramanmaraş, Çağlayancerit Pazarcık; Kuzeyinde: Besni
–Gaziantep; Güney Batısında: Kahramanmaraş İli, Elbistan İlçesi; güney
doğusunda: Malatya İli ile Doğanşehir İlçesi bulunmaktadır. Gölbaşı, Kuzeydoğu güneybatı
istikametinde bulunan Güneydoğu Torosların uzantıları arasında yer alan vadide
kurulmuştur. Gölbaşı Vadisinin, yeri ve sınırlarını ana hatlarla şöyle
çizebiliriz: Gölbaşı Vadisi Güneydoğu
Anadolu Bölgesi’nin Kuzey ucu ile Doğu Anadolu Bölgesi’nin güneyinden kesiştiği
yerde bulunur. Vadinin Kuzey ve güney etrafı 2300 metreye ulaşan, Güneydoğu
Torosların uzantıları ile çevrilmiştir. Vadinin uzun ekseni 40-50 km. arasındadır.
Eni, en geniş yerinde 10-15 km.’ye ulaşmaktadır. Vadi tabanı ise, denizden 862
km. yüksekliktedir.